Naučná stezka Betonová hranice

Obrázek neexistuje
Stezka věnovaná problematice československého opevnění budovaného proti nacistickému Německu před druhou světovou válkou.

Počáteční a koncový bod dvanáctikilometrového okruhu se nachází na železniční zastávce Mladkov.

Trasa stezky nejprve prudce stoupá východním směrem k linii lehkého opevnění, ke které se přimyká a dále vede směrem přibližně jihovýchodním stále podél ní až do nejzažšího bodu okruhu. Trasa střídavě mírně a prudce stoupá přes Mlýnský vrch až k vrcholu Vysokého kamene. Vrchol v nevelké vzdálenosti míjí, ale je možné na něj vystoupat po červeně značené odbočce. Za Vysokým kamenem klesá trasa stezky do sedla mezi ním a sousední Boudou, kde se nachází areál muzea Vysoký Kámen. U jeho hlavního objektu, pěchotního srubu K-S 25 V sedle je nejvzdálenější bod okruhu. Z rozcestí k němu vede krátká odbočka. V těsné blízkosti se nachází i řopík převrácený Němci pomocí silné nálože.

Asi 1,5 km odsud se nachází vstup do muzejně zpřístupněné dělostřelecké tvrze Bouda. Je nutné pokračovat po červeně značené Jiráskově cestě ve směru na Suchý vrch a asi po kilometru odbočit doprava po zelené turistické značce směr Těchonín.

Trasa naučné stezky provede téměř čelem vzad a po zadní straně opevněné linie se necelý kilometr rovnoběžně vrací k severozápadu. Poté se stáčí přibližně k západu, opouští opevněné pásmo a klesá do sedla mezi Vysoký kámen a vrch Hejnov. Dosud vedla trasa výhradně po lesních pěšinách, případně málo využívaných lesních cestách. V tomto sedle se napojuje na asfaltovou lesní komunikaci, kterou sleduje až do svého ukončení u železniční zastávky v Mladkově. Cestou míjí radioaktivní pramen knížete Rostislava.
Naučná stezka Betonová hranice
GPS: 50.0921, 16.6297

Další místa v okolí

Vojenské muzeum Lichkov se nachází na západním okraji obce. Areál je zřetelný siluetou pancéřového p...
Československé opevnění z let 1935–1938, zejména pak Muzeum čs. opevnění – dělostřelecké tvrzi Bouda...
Areál se nachází v obci České Petrovice v nadmořské výšce 700 metrů. Celková délka sjezdovek je 2700...